ISU PERKONGSIAN MAKLUMAT DALAM MENINGKATKAN KEMAHIRAN BELAJAR

ISU PERKONGSIAN MAKLUMAT


OLEH            : NUR ASYIKIN BINTI MOHD YASSIN      (2020192310154)
                      : NUR HANIS QISTINA BINTI MD RAJAB (2020192310155)
KUMPULAN : G8 PPISMP
TUGASAN 3  : PERSEMBAHAN PRODUK (BERKUMPULAN)
PENSYARAH : PN. NOORIZAN BINTI BABA


PENGHARGAAN

Bismillahhirrahmanirahim, kami amat  bersyukur terhadap ilahi kerana atas segala rezeki dan  nikmat yang telah dikurniakan oleh Allah S.W.T.  dapat kami siapkan tugasan ini dengan jayanya dalam tempoh yang telah ditetapkan, Alhamdulillah.

Pertama sekali saya ingin merakamkan ucapan jutaan terima kasih kepada pensyarah yang kami hormati iaitu Pn. Noorizan binti Baba kerana telah memberikan tunjuk ajar serta bimbingan kepada kami dan rakan-rakan yang lain dalam menyediakan dan menyiapkan tugasan kerja kursus ini. Pn. Noorizan telah menerangkan cara-cara untuk melaksanakan tugasan ini dengan sangat jelas dan mudah untuk difahami.

Kami juga ingin membuat penghargaan kepada keluarga yang turut memberikan sokongan dan bantuan dengan menyediakan kemudahan untuk menyiapkan tugasan ini. Selain itu, kami juga sangat berterima kasih kepada rakan-rakan seperjuangan yang banyak memberikan tunjuk ajar serta pertolongan.

Akhir kata, kami ingin mengucapkan terima kasih kepada semua pihak yang terlibat secara langsung mahupun tidak dalam pembikinan tugasan kerja kursus Kemahiran Belajar ini dan melalui tugasan ini kami memperoleh banyak ilmu baharu yang sangat berguna.


ISI KANDUNGAN

1.0 PENGENALAN

2.0 ISU-ISU PERKONGSIAN MAKLUMAT DALAM MENINGKATKAN KEMAHIRAN BELAJAR

3.0 RUMUSAN

4.0 RUJUKAN




1.0 PENGENALAN



    Maklumat bermaksud data yang telah diolah ataupun yang digubal untuk makna kepada pengguna. Maklumat juga merupakan pencetusan idea, fakta, pengertian, ataupun pengetahuan yang dikemukan dengan cara yang pelbagai. Perkongsian maklumat pula diertikan sebagai proses penemuan dan mendapatkan maklumat.

    Isu perkongsian maklumat pula adalah berkaitan dengan perkongsian melalui penggunaan teknologi maklumat (ICT). Perkongsian ini dilakukan melalui penggunaan internet seperti laman blog, slideshare, skype, e-mail, facebook, google scholar dan sebagainya. Hal ini biasanya digunakan dalam kalangan pensyarah dan pelajar di institut semasa proses pembelajaran dan pengajaran (PdPc) dan mampu meningkatkan kemahiran dalam belajar.


2.0 ISU-ISU PERKONGSIAN MAKLUMAT DALAM MENINGKATKAN KEMAHIRAN BELAJAR




    Tujuan perkongsian maklumat adalah untuk berkongsi maklumat atau pendapat dengan orang lain, mencari atau memperoleh maklumat atau bahan rujukan dan boleh dijadikan sebagai latihan dalam penggunaan ICT.

    Teknologi maklumat dan komunikasi telah menjadi satu budaya untuk mendapatkan maklumat di mana ianya dapat di capai dengan mudah. Walaubagaimanapun, perkara ini ada kebaikan dan keburukannya. 



Contoh-contoh perkongsian maklumat secara TMK ialah melalui:

1. Blogspot
2. Wordpress
3. Wikipedia
4. Slideshare
5. Google 
6. Google scholar
7. Google clasroom
8. Website
9. Whatsapp
10. Telegram

Kebaikan perkongsian maklumat secara TMK: 

- Maklumat diperoleh dengan cepat dan menjimatkan masa serta kos
- Terdapat banyak pilihan dengan mudah dan tersusun iaitu berdasarkan masa, isu dan topik
- Mengikuti perkembangan terkini dan isu semasa (up-to-date)
- Melatih individu dalam penggunaan ICT semasa melakukan perkongsian maklumat
- Sebagai maklumat tambahan untuk menambah kecekapan dalam pengajaran dan pembelajaran


Keburukan perkongsian maklumat secara TMK:

- Berlaku amalan plagiarisme
- Sumber maklumat atau rujukan adalah tidak sahih ketepatannya



Isu 1: Penggunaan TMK meningkatkan proses pengajaran dan pembelajaran (PdPc)


Slideshare- Slideshare merupakan salah satu wadah yang berperanan aktif khususnya dalam bidang pendidikan. Slideshare dalam penggunaan bahasa melayu juga dikenali sebagai perisian persembahan elektronik. Kebanyakan para pendidik atau para pelajar sama ada universiti mahupun sekolah menggunakan perisian persembahan elektronik ini dalam proses pengajaran dan pembelajaran (PdPc) supaya proses PdPc menjadi lebih menarik dan kreatif sekaligus menarik minat individu untuk belajar. Terdapat pelbagai fungsi dalam perisian ini seperti corak teks, grafik, animasi, audio serta video boleh diintegrasikan dalam membina slaid persembahan yang terbaik dan kreatif. Ketika aktiviti pembelajaran bermula, perisian ini merupakan salah satu alat yang sesuai digunakan dalam aktiviti kumpulan atau individu dalam semua matapelajaran. Dalam pada itu, perisian persembahan elektronik bersifat versatile kerana ia dapat digunakan dalam kesemua subjek dan kurikulum. Perisian persembahan elektronik juga dapat membina persembahan slaid untuk isi pengajaran, carta, nota rumusan/ kelas, kuiz, peperiksaan, projek dan sebagainya. Aplikasi ini juga amat memudahkan individu tanpa perlu mencari templat kerana terdapat pelbagai templat dan pakej persembahan yang boleh digunakan oleh pengguna sebagai permulaan. Menurut How Stuff Works (2005) menyatakan bahawa Microsoft PowerPoint adalah aplikasi yang amat bermanfaat dalam berkongsi serta menyampaikan maklumat. Oleh itu, penggunaan Slideshare atau perisian persembahan elektronik ini merupakan elemen yang amat penting untuk membantu menjadikan proses PdPc berjalan dengan lebih seronok dan tidak membosankan. 

Whatsapp- Pada era pascamodenisasi ini, pembelajaran atas talian merupakan suatu keperluan supaya bidang pendidikan tidak ketinggalan dek arus zaman serta menuju ke arah Malaysia maju. Hal ini demikian kerana pelaksanaan pembelajaran atas talian telah lama dipraktikkan oleh negara-negara maju kerana ia dipercayai memberikan pelbagai kemaslahatan dan manfaat kepada individu. Seperti yang kita ketahui, pada masa kini, seluruh dunia diserang suatu penyakit dan masyarakat perlu berhadapan dengan pandemik COVID-19 dan membudayakan norma baharu dalam kehidupan seharian. Oleh sebab itu, kebanyakan pelejar universiti dan sekolah-sekolah tidak mempunyai pilihan melainkan mereka perlu menggunakan kaedah PdPc secara alam maya bagi memastikan silibus pengajaran dapat dihabiskan dengan sebaik mungkin dan sesi pembelajaran tidak ditangguhkan. Oleh itu, aplikasi Whatsapp merupakan salah satu media sosial yang digunakan untuk proses PdPc. Whatsapp merupakan aplikasi telefon mudah alih atau telefon pintar untuk pesanan segara (Instant Messaging). Aplikasi ini menawarkan komunikasi mudah alih yang lebih cepat untuk para pelajar berkongsi maklumat dan info sesama mereka dalam kumpulan yang telah dicipta (Whatsapp Group). Kumpulan ini adalah salah satu platform yang ditubuhkan dan kumpulan tersebut terdiri darpada kalangan para pelajar serta guru atau pensyarah subjek berkaitan. Lazimnya, fungsi kumpulan ini adalah untuk berkongsi, menyampaikan atau memaklumkan pelbagai info, maklumat serta permasalahan. Seterusnya, para pelajar dalam kelas yang sama dapat membuat perbincangan sesama mereka dan terus bertanyakan soalan jika terdapat kemusykilan tentang topik-topik yang dipelajari dan guru yang berkenaan pada subjek tersebut akan terus menjawab dalam kumpulan tersebut. Respon yang segera daripada guru secara tidak langsung membuatkan komunikasi yang wujud dalam kumpulan tersebut menjadi lebih efektif. Menurut Rambe & Bere (2013) menyatakan bahawa kaedah ini merupakan salah satu kaedah pengajaran yang kreatif dalam usaha menarik minat pelajar belajar, menarik perhatian pelajar dan juga menawarkan pembelajaran yang menyeronokkan. Oleh itu, dapat disimpulkan bahawa aplikasi Whatsapp ini dapat meningkatkan proses PdPc antara para pendidik dan pelajar.




Isu 2: Amalan plagiat dalam menyiapkan tugasan


Umum mengetahui bahawa plagiarisme bermaksud perbuatan meniru, mencontoh karangan (tulisan, hasil kerja orang lain) atau mengambil karangan orang lain (tanpa izin penulis asal). Plagiat juga dianggap sebagai mencedok iaitu mencedok ciptaan orang lain dan menyiarkannya sebagai ciptaan sendiri. Isu berkaitan amalan plagiat ini bukanlah suatu isu yang baharu namun sehingga kini jalan penyelesaian untuk isu ini masih belum ditemui kerana hal ini bergantung kepada diri individu. Jika ditelusuri dengan lebih mendalam, amalan 'copy paste' ini kebiasaannya berlaku apabila para pelajar sedang menghadapi keadaan seperti ketandusan idea dan mendorong mereka untuk memplagiat hasil kerja orang lain untuk menyiapkan tugasan yang diberi. Sebelum ini, para pelajar akan menggunakan bahan rujukan seperti artikel, jurnal atau buku rujukan akademik untuk menyiapkan tugasan yang diberikan oleh pensyarah, namun setelah wujudnya Internet, para pelajar lebih cenderung menjadikan Internet sebagai rujukan utama untuk mendapatkan maklumat dan sumber-sumber yang diingini. Antara punca-punca yang menyebabkan amalan plagiat ini berlaku dalam kalangan pelajar ialah :

a) Pelajar kurang mahir dalam mencari maklumat.
b) Tidak mempunyai masa yang secukupnya untuk menyiapkan tugasan yang diberi.
c) Kurang kesedaran tentang plagiarisme.
d) Sifat pelajar itu sendiri.
e) Kurang persediaan dalam menyiapkan tugasan.

Oleh hal yang demikian, amalan ini secara tidak langsung menyebabkan para pelajar tidak menganalisis maklumat secara kritis dan mereka hanya mengambil sumber dan maklumat dari Internet tersebut secara membuta tuli tanpa mengkaji sama ada sumber-sumber yang diperolehi itu sahih dan tepat atau sebaliknya.  



Isu 3: Ketepatan dan kesahihan dalam mendapatkan maklumat



Blogspot- Blog berasal daripada gabungan web log yang dicantumkan dan diringkaskan sebutannya maka akhirnya lahirlah perkataan Blog. Seperti yang kita sedia maklum, laman blog dapat membantu pengguna Internet melakukan penyebaran maklumat dan berkongsi pengalaman kepada para pengguna Internet yang lain. Dalam pada itu, individu lain boleh berinteraksi dengan pemilik laman blog yang memberikan maklumat melalui teks, gambar, video serta kaedah interaktif yang lain. Namun begitu, masyarakat harus sentiasa beringat bahawa Blogspot juga mempunyai keburukannya yang tersendiri. Terdapat pelbagai keburukan laman blog. Antaranya ialah :

-Menyampaikan maklumat yang palsu, fakta yang salah serta mempunyai unsur fitnah.
-Terdapat akaun blog yang dicipta untuk memburukkan seseorang seperti golongan artis, ahli-ahli politik dan sebagainya.
-Menyebarkan maklumat yang tidak member manfaat dan berfaedah semata-mata ingin memperolehi untung yang besar dari iklan blog.
-Mempunyai identiti palsu dan menjadi penyamar di laman-laman blog.
-Menyebarkan maklumat yang mempunyai unsur-unsur lucah, porno, negatif dan sebagainya.

Oleh itu, masyarakat sewajarnya sentiasa mengkaji dan menyelidik sama ada setiap maklumat atau perkara yang disampaikan itu tepat dan benar pada laman blog mereka. Para pelajar juga perlulah bijak dalam mencari atau berkongsi maklumat bagi mengelakkan tercetusnya isu-isu yang boleh menyebabkan berlakunya perbalahan atau perselisihan faham sekaligus menyebabkan masyarakat menjadi berpecah belah dan menzahirkan keadaan atau suasana yang dingin.


Isu 4: Perkongsian maklumat tanpa Batasan masa atau tempat menggunakan media sosial.

Kini masyarakat gemar menggunakan medium laman sosial untuk membincangkan isu-isu terkini termasuk berkaitan pembelajaran. Platform yang popular dalam penyebaran maklumat kini adalah seperti facebook, Instagram, twitter, whatsapp dan telegram. Masyarakat kini cenderung menggunakan media sosial kini kerana teknologi telefon pintar yang membolehkan masyarakat berkongsi sesuatu dengan cepat dan mudah  (Nadia Fauzi, 2017). Sebagai Contoh pelajar kini menggunakan platform atau aplikasi telegram untuk mencipta kumpulan atau laman (channel) kemudian segala maklumat berkaitan sesuatu tajuk, mata pelajaran atau perkara yang berkaitan hanya dalam kumpulan yang ditubuhkan tersebut (telegram group). Oleh itu, mereka akan mudah mencari sesuatu bahan pada saat yang diperlukan seperti mencari nota untuk persediaan menghadapi peperiksaan. Medium telegram sama juga seperti whatsapp. Maklumat-maklumat tambahan juga dapat dikongsi bersama melalui medium tersebut dengan cara dokumen, video, bergambar, audio dan sebagainya. Oleh itu, tiada alasan untuk tidak berjaya kerana semuanya dihujung jari cuma rajin atau malas sahaja.


3.0 RUMUSAN

Kesimpulannya, terdapat pelbagai perkongsian maklumat yang mudah diperolehi oleh setiap lapisan masyarakat. Penggunaan TMK dalam PdPc boleh dijalankan oleh para pendidik dan juga dalam semua matapelajaran jika individu tersebut mengetahui prosedur-prosedur pengendalian peralatan TMK dengan betul. Pengetahuan yang luas dalam bidang TMK amat penting dalam kehidupan individu lebih-lebih kita hidup di zaman yang serba canggih dan moden. Hal ini demikian kerana ianya bukan sahaja dapat menambahkan maklumat atau informasi, malahan masyarakat dapat berkongsi maklumat dan sumber melalui aplikasi-aplikasi tertentu yang terdapat dalam TMK. Oleh itu, rakyat Malaysia sewajarnya mengetahui sedikit sebanyak tentang penggunaan TMK dan aplikasi-aplikasi yang terdapat di dalamnya bagi memudahkan urusan mereka untuk memperoleh pelbagai maklumat dan sumber.


4.0 RUJUKAN

Ahmed Nasir. (2009). Kebaikan dan Keburukan Blog. Retrieved from    :http://praktikumipgmkpm.blogspot.com/2009/08/kebaikan-dan-keburukan-blog.html 

Alif Luqman. (2019). Kelebihan dan Kekurangan Penggunaan Blog Dalam Pendidikan. Retrieved from  : https://fliphtml5.com/trbfw/ijby/basic

Fauzi, N. (2017, Disember 18). Penggunaan Media Sosial Dalam Dunia. Retrieved from ILKAP: http://www.ilkap.gov.my/download/kertaspenyelidikan/PMSDDTS18122017.pdf

 Kebaikan dan Keburukan Penggunaan Internet. (2015, May 05). Retrieved from Weebly: https://mengenaliinternet.weebly.com/

Kemahiran Belajar. (2015). Retrieved from Isu-isu Perkongsian Maklumat: https://sites.google.com/site/kemahiranbelajar123/bab-10-penyesuaian-sosial/10-4-isu-isu-perkongsian-maklumat

Loon, M. D. (n.d.). Isu-isu Perkongsian Maklumat. Retrieved from Emaze: https://www.emaze.com/@AWOWIRTT

Mazidan Hussin. (2016). Kesan Plagiat. Retrieved from :https://www.scribd.com/doc/307403235/Kesan-Plagiat


 

 


Comments